Zalety zdrowego odpoczynku

Zalety zdrowego odpoczynku

Żyjemy w ciągłym biegu, pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, nie mamy czasu dla siebie i rodziny. Praca zawodowa pochłania nas całkowicie i bez reszty.

“Człowiek nie może pracować bez odpoczynku,
ale odpoczynek bez pracy nie daje zadowolenia.”

Przysłowie abchaskie

Doskonale ilustrują to najnowsze badania przeprowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzani Kadrami. Wyniki tych badań, pokazują, że Polscy menadżerowie spędzają więcej godzin w pracy niż ich koledzy z Anglii, Włoch czy Francji. Okazuje się że jesteśmy narodem, który zaniedbuje swoje życie prywatne i nie ma czasu na odreagowanie napięć i stresów zawodowych. Badania jednoznacznie pokazały, że ponad 68% polskich menadżerów przyznaje się, że po wyjściu z biura pracuje w domu, a 65% pracuje także podczas urlopu. Dodatkowo okazuje się że aż 79% ankietowanych nie bierze L-4 kiedy naprawdę choruje. Tak bardzo chcemy pracować, że zapomnieliśmy o odpoczynku. To właśnie nieumiejętność wypoczywania jest bardzo często przyczyną wypalenia zawodowego, przewlekłego stresu i licznych chorób psychosomatycznych. Jak pokazują liczne badania medyczne i psychologiczne długotrwały brak odpoczynku znacząco osłabia siły obronne organizmu, prowadzi do wyczerpania i zwiększa ryzyko wystąpienia infekcji bakteryjnych. Dlatego przez cały rok powinniśmy zapewnić sobie 7-8 godzin snu na dobę oraz nauczyć się odpoczywać. Tak więc trud i praca powinny przeplatać się z okresami wypoczynku i błogiego relaksu. Współgranie tych elementów jest konieczne, abyśmy zachowali zdrowie fizyczne i równowagę psychiczną. Ludzie, dla których życie prywatne i zawodowe staje się jednością, pracują po 60-70 godzin tygodniowo. Na treningach rozwoju osobistego, czy podczas indywidualnej pracy z kadrą menadżerską coraz częściej słyszę o potrzebie ciągłej presji i walce o kolejny sukces. To ludzie, którzy żyją w ciągłym niedoczasie. Coraz szybciej osiągają kolejne wyznaczone sobie cele, zdobywają kolejne awanse, podpisują kolejne intratne kontrakty i wpędzają się z niebezpieczną sieć pracoholizmu. Nie zatrzymują się i ciągle zastanawiają, co mają jeszcze do zrobienia, co muszą jeszcze osiągnąć lub analizują to, czego nie zrobili i co mogli zrobić lepiej. Żyją tak jakby mieli tylko pracę. Nie odpoczywają, nie relaksują się, a błogie „nic niezrobienie” traktują jako zbędny i zmarnowany czas.

Praca to tylko część życia

Nadmierne poświęcanie się pracy oraz dążenie do doskonałości i perfekcjonizmu na polu zawodowym może jednak przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Wpadamy bowiem w nerwowy pośpiech, stresujemy się każdym dniem i nie mamy czasu by cieszyć się zwykłym życiem. Nie jesteśmy jednak robotami i dlatego tak ważny dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego jest odpoczynek a czasem nawet błogie lenistwo i „nic niezrobienie”. Okres wytchnienia po pracy jest niezbędny do ponownego naładowania naszych akumulatorów. Nasza psychika i ciało domagają się wypoczynku by wzmocnić i zregenerować swoje siły.

5 Kroków efektywnego odpoczynku

1. Zatrzymaj się
Co dzisiaj robiłeś? Z pewnością byłeś zajęty, w pośpiechu stara­łeś się załatwić wiele spraw, żeby zdążyć ze wszystkim na czas. Nic dziwnego, że jesteś zmęczony i wyczerpany. Wyznacz sobie każdego dnia 20- 30 minutowy okres czasu, który przezna­czysz tylko dla siebie. Niech to będzie czas na odpoczynek, medytacje, spacer, czytanie lub na „nic-nie robienie”. Staraj się to robić regularnie, a docenisz jak ważna jest chwila oddechu i oderwania się od spraw i problemów zawodowych. Ta chwila relaksu i zatrzymania się w wirze codziennych spraw poprawi Twoje zdrowie, samopoczucie oraz sprawi że będziesz mniej podatny na problemy związane ze stresem i wypaleniem zawodowym.

2. Odpoczywaj po pracy
Większość z nas uważa, że potrafi odpoczywać. Po pracy siadamy więc przed telewizorem albo jedziemy do centrów handlowych na zakupy. To nie jest jednak odpoczynek. Z zakupów wracamy zmęczeni, podirytowani i nawet stojąc już w korku po drodze do domu, obrzucamy nerwowym spojrzeniem innych kierowców. To nie rozładowane napięcie wcześniej czy późnej da nam się we znaki i coraz częściej będziemy się czuli przepracowani, zestresowani i wiecznie zmęczeni.
Dlatego po pracy warto jest odpoczywać czynne np.: grając w tenisa, spacerując, pływając lub biernie np.: medytując, zażywając masaży relaksujących itd. Każdy z nas odpoczywa inaczej. Czasem po ciężkim dniu w pracy mamy ochotę tylko na kąpiel i wcześniejszy sen. To także dobry sposób na wypoczynek. Wsłuchujmy się zatem w nasz organizm a on podpowie nam jak chce się zrelaksować.

3. Bierz urlop
Liczy się nie tylko długość urlopu, ale także sposób, w jaki go spędzamy. Dla ludzi pracujących ważna jest zmiana dotychczasowego stylu życia, związanego z pracą, a także zmiana środowiska. Lepiej nie spędzać urlopu w domu, bo w domu zawsze znajdziemy „coś do roboty” np.: napisanie zaległego raportu, mały remont, odrobienie zaległości „w papierach” itd. „Wyjedź” to złota zasad dla tych, którzy tym lepiej odpoczywają, im więcej kilometrów dzieli ich od biura, firmy, szefa i obowiązków. Sposób spędzania urlopu, podobnie jak rodzaj wykonywanej pracy, uzależniony jest od naszego temperamentu. Jeden człowiek preferuje leżenie całymi dniami na plaży i czytanie książek, inny natomiast intensywne zwiedzanie, podróże lub uprawianie sportów ekstremalnych.

4. Zrób coś tylko dla siebie
Ustaw siebie przynajmniej raz na równi z innymi osobami: małżonkiem, przyjaciółmi, przełożonymi lub kolegami z pracy. Bądź dla siebie chociaż w połowie tak dobry, jak dla innych. Przestań martwić się o reak­cje i samopoczucie otoczenia, zadbaj czasem o własną przyjemność. Zrób raz na jakiś coś dla tylko i wyłącznie siebie. Dopieść własną duszę i ciało i np.: idź na cie­kawą wystawę, weź relaksującą kąpiel w oparach aromatycznych olejków, zapisz się na egzotyczny masaż, pojedz na weekend do SPA lub skończ kurs wspinaczkowy.

5. Raz na jakiś czas rzuć się w wir spontaniczności.
Za­miast planować kolejny perfekcyjnie zaplanowany weekend, otwórz się na niespodzianki. Daj rodzinie lub przyjaciołom wolną rękę w wyborze formy spę­dzenia wolnego czasu. Idź na żywioł i pamiętaj, że odpoczynek nie musi być perfekcyjnie i skrupulatnie zaplanowany. Czasem warto zakoszto­wać spontaniczności. Otwórz się na nadchodzącą sobotę, powitaj ją z uśmiechem i ciekawością: „Zobaczę co przyniesie mi dzisiejszy dzień”.

To jak odpoczywamy i ile czasu potrzebujemy na efektywny wypoczynek to kwestia naszych indywidualnych potrzeb. Są tacy wśród nas, którzy potrafią doskonale zregenerować siły w weekend, natomiast inni potrzebują dwóch tygodni, by efektywnie wypocząć i z ochotą wrócić do pracy zawodowej. Jak więc efektywnie odpoczywać? Sekretem tych, którzy potrafią wypoczywać, jest zasada „zdrowego dystansu” czyli o sprawach i problemach zawodowych przestają myśleć już w momencie, kiedy wychodząc z pracy, przekraczają próg biura.

8 zasad efektywnego odpoczynku w pracy

I. Nie zostawaj często po godzinach
II. Nie dąż za wszelką cenę do realizowania nierealistycznych celów
III. Nie pracuj w wolne weekendy
IV. Bierz urlop co najmniej dwa razy w roku na 2 tygodnie
V. Nie zabieraj codziennie pracy do domu
VI. Deleguj zadania innym
VII. Nie bierz na swoje barki coraz większej ilości obowiązków i zadań
VIII. Pracuj czasami w myśl zasady: „zamiast wykonać zadanie na 100 %, spróbuje czasem go wykonać na 80 lub nawet 70 %”?

[author] [author_image timthumb=’off’][/author_image] [author_info]Autorem artykułu jest Izabela Kielczyk Dyrektor Pracowni Psychoterapii w Warszawie, psycholog biznesu.[/author_info] [/author]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ile byłbyś skłonny zainwestować, aby Twoja firma zwielokrotniła dochody?
obecność w Google jest jak generator klientów

Kliknij TAK, aby zobaczyć:

  • co mogę dla Ciebie zrobić
  • ile na tym zarobisz
  • kiedy osiągniesz efekt
  • i jakie będziesz mieć z tego korzyści

Oferuję Ci 7 lat mojego doświadczenia w marketingu internetowym i sprzedaży. Podaj adres swojej strony i kontakt, a przedstawię Ci możliwości rozwojowe Twojej firmy z punktu widzenia SEO.

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 24h
Dziękuję