Jak połączyć SEO z UX/UI? 6 złotych zasad user experience, które sprawdzają się w SEO

Jak połączyć SEO z UX/UI? 6 złotych zasad user experience, które sprawdzają się w SEO

  • 16 lipca 2020
  • Blog

6 zasad user experience

Wielu osobom cały czas wydaje się, że SEO oraz UX i UI niekoniecznie idą ze sobą w parze. To, co lubią algorytmy Google, kłóciło się z tym, za czym przepadają użytkownicy. To jednak przeszłość! Zmiany algorytmu Google sprawiają, że przyszłością staje się SXO (Search Experience Optimization), połączenie SEO oraz UX.

Oto 6 złotych zasad, które warto stosować, by nie tylko piąć się w wynikach wyszukiwania, ale również odpowiadać na potrzeby oraz oczekiwania użytkowników.

1. Liczy się pierwsze dobre wrażenie

Pamiętajmy, że nawet pierwsza pozycja w Google nie gwarantuje nam sukcesu. Powód tego jest oczywisty – nawet jeżeli ktoś trafi na naszą witrynę (a przy pozycji nr 1 to naprawdę prawdopodobne), to musi jeszcze chcieć na niej zostać. Jeżeli strona ładuje się naprawdę długo, atakuje użytkownika reklamami, filmami z dźwiękiem lub jest po prostu mało estetyczna, odstraszająca czy skrajnie nieintuicyjna – nikt na niej nie pozostanie. Dlatego warto pamiętać o tym, że użytkownik nie tylko musi na naszą stronę trafić, ale również chcieć z niej skorzystać i na niej pozostać – a aby to zrobić, kluczem jest właśnie pierwsze dobre wrażenie.

2. Nie trać czasu innych – strona musi być szybka

Jak wspomniałem powyżej – strona musi być szybka. O ile w przypadku problemów w tym aspekcie, ktoś będzie chciał spróbować jednak z niej korzystać, szybko może skapitulować. Informacje, które sprawdzamy, czy produkty, których szukamy, muszą być nam dostarczone błyskawicznie. Świat pędzi a my razem z nim, do tego pamiętajmy o tym, że użytkownicy po prostu przyzwyczajeni są do tego, że strona wczytuje się błyskawicznie. Jeżeli jest inaczej, czują dyskomfort i opuszczają ją, sprawdzając kolejne.

3. Ściany tekstu? Nie przejdzie

To coś, co lubi wielu SEOwców, jednak niekoniecznie użytkowników. Nie atakujmy ścianami tekstu, o ile nie przygotowaliśmy właśnie obszernego artykuły czy case study na jakiś temat. Jeżeli oferujemy użytkownikom produkty czy usługi, dostarczmy im potrzebne informacje, lecz w sposób czytelny i przejrzysty. Nikt nie chce przebijać się przez dużą ilość niepotrzebnych informacji – często zakupów chcemy dokonać szybko lub szybko przekonać się, czy dany produkt lub usługa są dla nas, czy też nie. Jeżeli jednak chcemy umieścić dużo treści, skierowanej dla robotów Google – zróbmy to na samym dole podstrony, jak dzieje się w przypadku wielu katerogii produktowych w nawet największych sklepach internetowych, jak Zalando.

4. Użytkownik nie może się gubić – zadbaj o nawigację

Odpowiednia architektura to nie tylko klucz do sukcesów w SEO. Każdy, kto trafi na naszą stronę, powinien się w niej łatwo odnaleźć. Intuicyjność jest tutaj kluczem, którą dobrze uzupełnić odpowiednimi informacjami. Nazwy kategorii, które faktycznie opisują to, czego dotyczą czy zakładka Kontakt zawsze po prawej stronie – to rzeczy, które sprawią, że użytkownicy będą mieli szansę na wygodne poruszanie się po stronie, szukanie informacji, usług czy produktów. Jeżeli będzie inaczej, znów szybko opuszczą naszą stronę.

5. Wersja mobilna to już nie opcja, tylko “must-have”.

First mobile index sprawia, że odpowiednia strona mobilna to kolejny klucz do wysokich wyników wielu witryn. Pamiętajmy jednak, że ruch mobile to w wielu przypadkach więcej, niż 50% jego całości! Oznacza to, że strona mobilna po prostu musi działać odpowiednio – jeżeli nie jest szybka, responsywna i wygodna dla użytkowników, oznacza to, że naprawdę wielu z nich może z niej uciec. Obecnie po prostu warto zakładać, że większość naszych klientów odwiedza nasze strony na urządzeniach mobilnych, warto więc dopasować się do ich wymagań.

6. Testy, testy, testy

Zarówno w SEO, jak i UX nie ma rzeczy po prostu zawsze oczywistych. Z tego powodu nastawmy się na to, że pewne rozwiązania trzeba będzie testować i to najlepsza droga do osiągnięcia sukcesu. Nie będzie to zadanie łatwe – w przypadku SEO, według specjalistów z branży, działanie linku możemy poznać dopiero po około 28 dniach od jego pozyskania, podczas gdy skutki zmian w zakresie UX będziemy musieli dokładnie monitorować samodzielnie. Niezwykłym plusem jest jednak fakt, że skuteczne testy nowych, niekoniecznie oczywistych rozwiązań, mogą prowadzić do naszej istotnej przewagi konkurencyjnej. Po prostu zdobywamy wiedzę, do której niekoniecznie inni mają dostęp!

Chcesz skorzystać z możliwości SXO, połączenia SEO i UX? Sprawdź ofertę Semcore.pl, specjalistów w tym zakresie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ile byłbyś skłonny zainwestować, aby Twoja firma zwielokrotniła dochody?
obecność w Google jest jak generator klientów

Kliknij TAK, aby zobaczyć:

  • co mogę dla Ciebie zrobić
  • ile na tym zarobisz
  • kiedy osiągniesz efekt
  • i jakie będziesz mieć z tego korzyści

Oferuję Ci 7 lat mojego doświadczenia w marketingu internetowym i sprzedaży. Podaj adres swojej strony i kontakt, a przedstawię Ci możliwości rozwojowe Twojej firmy z punktu widzenia SEO.

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 24h
Dziękuję