Rodzaje Reklamy w Internecie
- 10 grudnia 2010
- e-Marketing
W internecie istnieje zadziwiająco dużo form reklamy, w tym artykule przedstawię te najczęściej stosowane. Oczywiście bardzo trudno jednoznacznie określić, która z nich może przynieść największą skuteczność, gdyż do każdej branży i do wszystkich klientów należy podchodzić indywidualnie.
Poniżej znajdują się niektóry z możliwości reklamowych – czy wiesz, która z nicznah jest najbardziej odpowiednia dla Twojej niszy ?
Reklamy Banerowe | Multimedialne | Nad Treścią Strony | Mailingi Targetowane |
Billboard -Billboard rozwijany -Double wideboard -Triple billboard -Wideboard -Billboard scrollowany -Double billboard -Skyscraper -Skyscraper rozwijany -Skyscraper scrollowany -Navibox (rectangle) -Boks śródtekstowy -Halfpage -Tapeta (watermark) |
-In-stream VideoAd -Overlay -VideoAd |
-Brandmark -Dhtml -Scroller -Toplayer -E-spot (interstitial) |
-Targetowanie behawioralne -Targetowanie demograficzne -Targetowanie geo-meteo -Targetowanie geograficzne |
Są to zaledwie niektóre z możliwości reklamowych inne z nich to:
- link reklamowy
- Link sponsorowany (w wyszukiwarce)
- Reklama kontekstowa
- Artykuł Sponsorowany
- reklama w serwisach społecznościowych
Nie musisz poznawać każdej z form reklamy, a tym bardziej wdrażać każdej z nich. Dobrą praktyką jest wybrać nie więcej niż 3 metody reklamowania się w internecie i właśnie na nich się skupić. W ogromie możliwości możemy się zgubić już podczas wyboru z jakiej formy reklamy chcielibyśmy korzystać dlatego wiedz, że ta nie jet najważniejsza.
Pamiętaj, aby nie zaczynać promocji od wybory narzędzia, ale od tego co chcesz osiągnąć, co chcesz promować, jakim komunikatem, i jaką strategię podjąć.
Nie będę w tym artykule omawiał wszystkich nazw, gdyż chciałem tylko uwidocznić jak wiele możliwości promocyjnych daje nam internet, w końcu często różnice w nazwach polegają jedynie na wielkości baneru, lub umiejscowienia na stronie.
Osobiście najczęściej używam reklam typu artykuł sponsorowany, reklama kontekstowa lub link reklamowy – wybieram je głównie ze względu na ich znaczenie pozycjonerskie, dobry artykuł sponsorowany z kolei dobrze wpływa na markę jakiegoś produktu lub osoby (Personal Branding).
Wysoką skutecznością, ale często także i ceną cieszy się umiejętnie wykorzystana metoda reklamy w wyszukiwarkach (np: Google Adwords), zanim jednak zaczniemy reklamę tego typu warto zatrudnić kogoś kto zna się na marketingu w Google, lub samemu zacząć czytać informacje o tym jak skutecznie się promować. Spotykałem się z przypadkami kiedy firma wykupiła kampanie w adwords za kilka tysięcy złotych, co zwiększyło ruch na stronie o kilkaset procent, jednak jak wiadomo nie jest ważna ilość a jakość – 99% odwiedzających serwis nie była zainteresowana usługami firmy, a wszystko przez to, że kampania została przeprowadzona dla złej grupy docelowej.
Ostatnio coraz bardziej popularna staje się reklama w portalach społecznościowych (facebook.com, nasza-klasa.pl -choć już nie tak bardzo oraz youtube.com/vimeo.com). Najlepszą metodą na zaistnienie w tego typu serwisach jest stworzenie reklamy, która oprócz naszego produktu przedstawi coś śmiesznego, coś co ludzie będą sobie polecali (marketing wirusowy). Możliwe jest także stworzenie śmiesznego video, które nie nawiązuje w żaden sposób (zwrot 'w żaden sposób’ proszę traktować z umiarem) do naszej branży, sama reklama pojawia się na koniec przedstawiając twórcę reklamy – czyli nasz znak firmowy/produkt.
Jeżeli chodzi o reklamę naszego produktu znajomym na facebooku – z autopsji wiem, że jest to bardzo mało skuteczna metoda, ze względu na ilość informacji jakie pojawiają na tablicy. Najczęściej wiadomości na ścianie to spam w postaci uczestnictwa naszych znajomych w grach, a te trzeba blokować każdą z osobna. Dużo lepiej dołączyć do mirkoblogów typu blip lub twitter i tam zbudować sobie popularność przez co zyskamy sobie listę stałych czytelników w związku z tym nasza reklama tam będzie skuteczniejsza.
Chwytliwe, mocne marketingowo i niezwykle trudne do wykonania jest stworzenie hasła reklamowego, które mogłoby automatycznie wypromować naszą markę. Jeżeli nie wiesz o czym mowa, przypomnij sobie hasło reklamowe mleka Łaciate, którego „Pij mleko, będziesz wielki” zna prawdopodobnie każdy Polak. Inny przykład to hasło stworzone za pomocą zabawnej reklamy żywca „Prawie robi wielką różnicę”.
Reklamy tego typu popularyzują się w sposób wirusowy, gdyż sami rozsyłamy te filmy dzieląc się ze znajomymi, a często nawet nieświadomie powtarzamy zwroty reklamowe.
Nie wiem jakie przełożenie na zysk miały tego typu kampanie, z całą pewnością jednak zyskały sobie rynek osób należących do niezdecydowanych, gdyż te najczęściej oscylując między dwoma produktami wybiorą ten bardziej znany, lub ten z którym mają lepsze skojarzenie.
Inna forma reklamy wirusowej z założenia to program partnerski czy marketing wielopoziomowy, gdzie reklamowani jesteśmy przez osoby, która postanowiły dołączyć do naszego programu. Ta forma promocji, nie skupia się na wydawaniu pieniędzy na reklamę, ale na opłacaniu partnerów, którzy nas reklamują. Informacje o marketingu wielopoziomowym w następnych postach.
Dodatkowe informacje o reklamie wraz z wyjaśnieniem rodzajów i sposobu działania możesz przeczytać na stronach:
reklama.wp.pl
reklama.o2.pl
reklama.onet.pl
Aneks – kilka skrótów związanych z reklamą:
CPM (cost per mile) – oznacza cenę za 1000 wyświetleń naszej reklamy użytkownikom danego serwisu.
CPA (cost per action) – cena za działanie użytkownika. Zależnie – akcją można nazwać kliknięcie w dany link na stronie, wypełnienie formularza, podanie swojego adresu e-mail itp.
CPC (cost per click) – cena za kliknięcie (np. w Google Adsense)
CTR (ang. click through ratio) – wyrażony w procentach stosunek liczby kliknięć w reklamę do ilości wyświetleń
hmm mogę zaproponować 3
Ekademia.pl – sprzedaż wiedzy i kursów internetowych (prowizje nawet 50%)
zlotemysli.pl – sprzedaż książek, ebookow, audiobooków – serwis kojarzony z rozwojem osobistym, sukcesem, ale także finanse i e-biznes
miastoszkolen.pl – nie znam ich oferty, w którym wywiadzie słyszałem, że mają zrobić PP z nawet 90% prowizją. Szkolenia internetowe, webinary.
Witam
Bardzo ciekawy blog. Czekam na nowe wpisy. Czy mógłby Pan polecić jakieś sprawdzone przez siebie lub Pana znajomych programy partnerskie? Szukam takich, na których można zarobić jakieś sensowne kwoty( najlepiej w ojro 😉
Pozdrawiam