Jakie ludzkie zachowania mają wpływ na pozycję w Google ?
- 15 kwietnia 2011
- Pozycjonowanie i Optymalizacja
Na oficjalnym blogu Google Webmaster Central pojawił się artykuł o zmianach w algorytmie Google odnośnie ustalania rankingu. Mowa także o uwzględnianiu zachować użytkowników w celu lepszego ustalenia rankingu stron. W przeszłości było wiele pomysłów na to które zachowania mogą być brane pod uwagę przez wyszukiwarkę Google. Nie wiadomo co dokładnie jest uwzględniane przy ustalaniu rankingu, jednak zsumowanie niektórych z domniemanych czynników może przyczynić się do wzrostu rankingu Twojej strony.
- W 2002 roku pojawiła się informacja o tym, że Google może uczyć się synonimów dla różnych zapytań. Na proces ten składały się głównie zbieranie informacji o zapytaniach dla wyszukiwarki, oraz zbieranie informacji o osobach, które te wyszukania generują. Dodatkowo, zbierane mogły być także informacje o akcji użytkownika, który dane zapytanie wygenerował, m.in. czy wszedł na którąś z wyszukanych stron.
- W 2003 roku możemy przeczytać o wyszukiwaniu informacji na podstawie danych historycznych z których dowiadujemy się o możliwości zbierania informacji o czasie przebywania na danej stronie, po wykonaniu konkretnego zapytania. Np. Jeśli wpisujemy w Google frazę 'jak wpłynąć na pozycję Google’ wchodzimy z tego zapytania na jakąś stronę i przebywamy na niej kilka minut, po jakimś czasie na tą samą stronę z tego samego zapytania na stronę wchodzą inni użytkownicy, lecz tym razem spędzają na niej kilka sekund, może to oznaczać, że informacje na niej zawarte są już przestarzałe, w związku z tym Google odpowiednio obniżał jej ranking.
- W 2004 przyśpieszono interfejs przewidywania działań użytkownika aby pomóc tym stronom załadować się szybciej. Przewidywania były realizowane na podstawie tego jak długo ludzie unosili wskaźnik myszki nad daną witryną. Rozwiązanie to polegało na mierzeniu czasu (od momentu przekroczenia jakiegoś progu czasowego ) kiedy użytkownik trzyma kursor myszki na danym hiperłączu lub w jego okolicy, zanim zdecyduje się odwiedzić tą stronę oraz mierzeniu wspólnych zachowań wielu użytkowników. Do tego mogły dochodzić także inne kryteria, jak np. rodzaj użytkownika.
- W 2005 roku w metodach modulacji trafności wyszukań dzięki monitorowaniu wskaźnika myszki widzimy inne zachowania użytkowników, które mogą doprowadzić do zmiany kolejności wyników Google. Wykorzystywano liczbę 'kliknięć’ lub wizyt użytkownika na konkretnej stronie albo stronach, w czasie jednej sesji, czyli podczas jednego otwarcia okienka. Inne charakterystyczne zachowania jakie mogą być wykorzystywane do personalizowania wyników to m.in: czas działania użytkownika na stronie, część strony jaką przegląda użytkownik, inne działania niż kliknięcia jakie dany odwiedzający podjął wchodząc na stronę, oraz zachowanie użytkownika po wyjściu ze strony (np. czy dalej poszukuje informacji na dany temat).
Inna możliwości dopasowania wyników do zapytań, to wyświetlanie zdjęć na pierwszym miejscu jeśli po wpisaniu jakiejś frazy większość użytkowników przechodzi na wyniki obrazów.
- Na seomoz.org w 2007 roku opublikowano artykuł w którym zostały opisane doświadczenia wpływu zachowania ludzi na pozycję strony w wyszukiwarce, oraz wykorzystanie Google Analytics w tym badaniu. Badanie polegało ona odwiedzaniu strony przez dane zapytanie w Google (przez 100 uczestników badania), oraz spędzenie na niej od 30 do 60 minut, odwiedzając jej kolejne podstrony. Drugi eksperyment był podobny, ale tym razem na odwiedzonej stronie był zainstalowany Google Analytics. Oba z nich trwały kilka tygodni. Wyciągnięto z nich dwa wnioski:
1. Liczba klików strony w SERPach ma wpływ na pozycję, ale jest to tylko skrawek całego algorytmu.
2. Google pobiera dane z Google Analytics do poprawy wyników wyszukań. (w tym przypadku po kilku tygodniach powyższego eksperymentu, strona z pozycji 80 pojawiła się na 33, a po zaprzestaniu eksperymentu powróciła na swoją poprzednią pozycję)
- W 2009 roku kiedy wprowadzono Social Search – więcej na temat działania Google Social Search w poniższym nagraniu
httpv://www.youtube.com/watch?v=BlpTjP6h6Ms&feature=player_embedded
Obecnie posunięto się o krok dalej i zaczęto łączyć informacje użytkowników z którymi jesteśmy w jakiś sposób powiązani przez stronę internetową, youtube, flickr. Teraz rezultaty social search będą poprzeplatane ze zwykłymi wynikami organiczymi (wcześniej były wyświetlane na dole). Wprowadzono także połączenie kont twitter, te wyniki social search będą dostępny tylko dla Ciebie i tylko jeśli będziesz zalogowany. Działa to w ten sposób, że jeśli jakiś Twój znajomy np. wideo na jakiś temat na twiterze, a teraz ty szukasz czegoś w zakresie tematyki tego nagrania – możliwe, że pojawi Ci się ono gdzieś pomiędzy wynikami organicznymi.
- Kolejne z wprowadzonych ostatnio zmian, wpływająca na wyniki w SERPach, to button +1.
W prostych słowach przez kliknięcie przycisku mówisz wyszukiwarce, że myślisz że dana strona zawiera to czego szukałeś dla danego zapytania. Button +1 to coś na rodzaj facebookowego 'Lubię To’ .
W tym przypadku, znów może pojawić się badanie zachowań użytkownika, polegające na przypisaniu odpowiedniemu użytkownikowi wagi jego oceny dla strony. Wiadomo, że nie jedna osoba będzie chciała się skusić na prosty wzrost wyników w SERPach poprzez kliknięcie +1, dlatego pojawić się może także autorytet użytkowników, oraz wpływ zainteresowań użytkownika na moc głosu dla danej tematyki.
Też zauważyłem fakt obserwacji zachowań i nagradzania strony rakiem.