Pozycjonowanie w mapach Google

Pozycjonowanie w mapach Google

W mapach Google jest bardzo dużo informacji o tym, jak powinno wyglądać dobre pozycjonowanie, jednakże tak naprawdę większość z nich jest bezużyteczna. Główny problem leży prawdopodobnie w tym, że brak jest nowych aktualizacji a najnowsze pochodzą z listopada 2010 roku.

Informacje, które się pojawiają są najczęściej powtórką, tych, które już były lub co gorsza, są to informacje niesprawdzone a opisane jako przetestowane i zaakceptowane. Co zatem należy zrobić, aby uzyskać najlepszy efekt?

Na początek należy wybrać dwa lub trzy słowa kluczowe właściwe dla wpisu. Następnie zgromadzić dokładne dane, które będą potrzebne do dalszej pracy. Zalicza się do nich: nazwę i adres firmy, numery telefonów do firmy. W tym przede wszystkim numer stacjonarny. Ważny jest także opis firmy. Najlepiej jak jest on w miarę szczegółowy. Dodać należy również około 10 obrazków łączących się z firmą, jak również chociaż 1 film video, choć najlepiej jak jest ich większa ilość. Jeśli chodzi o obrazki to najlepiej wgrywać je na zewnętrznych serwisach internetowych, które przy okazji pozwalają na tagowanie zdjęć. Przy wgrywaniu najlepiej robić to według zasady, że na jedno słowo kluczowe taguje się dwa obrazki. Istnieje też możliwość wgrania zdjęć prosto z komputera, ale nie jest to opcja wskazana. Najlepiej skorzystać z serwisu do tego przeznaczonego. Jeśli jednak ktoś użyje obrazków ze swojego komputera, musi pozmieniać nazwy plików tak, aby nawiązywały do wybranych słów kluczowych. Podobna zasada obowiązuje filmy, które również najlepiej wgrywać przez zewnętrzne programy internetowe.

Wiele firm ogłasza się w katalogach branżowych. Jeśli dana firma też tak uczyniła, dobrze jest odnaleźć wszelkie informacje teleadresowe w nich zawarte i sprawdzić ich unikalność. Dobrym sposobem a zarazem najprostszym jest wpisanie danych firmy, do wyszukiwarki google. Czyli nazwę firmy i do tego jej numer telefonu lub też NIP. Jeśli informacje, które odnajdziemy nie posiadają żadnej większej wartości, trzeba je po prostu usunąć, lub przeredagować, jeśli istnieje szansa na poprawę ich unikalności.

Dodanie strony do Google Maps nie powinno być początkiem działań. Przede wszystkim należy bowiem dodać stronę do spisu najbardziej popularnych firm. Przykładem może być Panorama Firm, lub Zumi. Najlepiej, aby strona znalazła się na wykazie 10 najbardziej popularnych spisów (np. TOP10 w Google na frazę:”katalog firm”). Można je odnaleźć podpatrując konkurencję i umieszczać swoje strony, tam gdzie robi to właśnie konkurencja ( to najlepiej zrobić wpisując w Google: branża katalog firm, np: hotel Warszawa katalog firm). Szczególnie taka, która osiągnęła pozycję na rynku. Wpisy do katalogów muszą być jak najbardziej unikalne, a zdjęcia, filmy oraz opisy w każdym przypadku powinny być takie same. Udane pozycjonowanie leży w dużej części w prawidłowym dodawaniu wpisów. Dlatego też należy koniecznie pamiętać o zasadzie takich samych, identycznych danych przy każdym dodaniu. Nic nie można zmienić, ani dodać lub odjąć. Dobrze, jeśli takim wpisom towarzyszy możliwość dodawania komentarzy, ponieważ pewna ich ilość działa pozytywnie na wpis. Trudno jest stwierdzić jak duża powinna być to ilość. Jedno jest pewne, nie może być ich za dużo, aby efekt nie wnosił poczucia sztuczności.

Kolejnym krokiem jest poprawne zaindeksowanie wpisów. Dobre zaindeksowanie może trochę potrwać. Zatem z dodaniem wpisu do katalogu Google najlepiej poczekać około jednego, dwóch tygodni, aby mieć pewność, że wpis prawidłowo się zaindeksował. Wówczas następuje pozytywne przyjęcie wpisu przez Google.

Ostatni krok to wygenerowanie specjalnego pliku KML dla danego serwisu a następnie wgranie go na domenę główną. Przy samym wgrywaniu należy posiłkować się pewną regułą. Brzmi ona następująco

<url>
<loc>http://www.domena.pl/plik.kml</loc>
<geo:geo>
<geo:format>kml</geo:format>
</geo:geo>
</url>

Pliki KML są tak skonstruowane, że można je wgrywać na wiele różnych domen. Należy jednak pamiętać, że informację o tym należy dodać na mapie strony. Plik KML może w sobie zawierać kilka lokalizacji różnych klientów danej firmy. W tym przypadku należy pamiętać, aby plik KML obecny na wielu domenach nie był taki sam. Najlepszym wyjściem dla firmy jest stworzenie własnego oprogramowania, właśnie do tworzenia plików KML. Wówczas będą one też na pewno bardziej profesjonalne.

Po dokonaniu wszystkich powyższych czynności, można po dodawać stronę do Google Maps. Należy pamiętać, ze złą i nie przynoszącą żadnych efektów praktyką, jest dodawanie słów kluczowych do nazwy kategorii. Dobrze jest wybrać kategorie domyślne i tylko te, które bardzo dokładnie do danej firmy pasują. Liczy się ilość a nie jakość. Jeśli ktoś będzie miał chęć stworzyć własną kategorię musi pamiętać koniecznie, aby nie dodawać do jej opisu nazwy miejscowości. Jest to jeden z przestarzałych pomysłów, który wcale nie daje wymiernych korzyści. Tworzenie własnej kategorii musi być zrobione z dużą starannością. Nowa kategoria musi być nazwana opisem działalności a nie dokładnym opisem czym dana firma się zajmuje. Przykładowo dobry wpis będzie brzmiał sklep odzieżowy, a nie koniecznie poprawny, sklep z odzieżą posklepową. W kwestii podania numeru telefonu do firmy, zawsze przede wszystkim podaje się numer stacjonarny, z uwzględnieniem numeru kierunkowego. W drugiej kolejności podaje się numer telefonu komórkowego. Bardzo dobrym pomysłem jest dodanie numeru faxu.

Podczas weryfikacji numeru w wyszukiwarce Google negatywnym znakiem jest brak możliwości zadzwonienia na dany numer lub wysłania wiadomości sms. Może to oznaczać, że dany numer znajduje się na czarnej liście. Wtedy najlepiej podać inny numer telefonu. Czasem dzieje się tak, gdy dodajemy identyczny wpis do Google Maps, który dodaliśmy już jakiś czas temu. Powielanie nie jest bowiem wskazane.

Do zrobienia opisu na potrzeby Google najlepiej wykorzystać wszystkie możliwe, dostępne znaki. Oczywiście należy stale pamiętać o słowach kluczowych. Dobrze, aby było ich sporo w opisie, ale z drugiej strony trzeba zachować umiar i logikę w tym co zostanie napisane.

Koniecznie należy zapamiętać, że w parametrze Ustawienia obsługiwanych obszarów i lokalizacji zawsze, ale to zawsze należy wpisywać krótką odpowiedź NIE. Nawet jeśli dana firma zajmuje się przykładowo stawianiem płotów i wykonuje usługę na terenie całego kraju, należy napisać odpowiedź, nie. Tak działa system i temu trzeba się podporządkować. Chodzi bowiem o efekt końcowy. Parametry pt. Dodatkowe szczegóły, powinny być uzupełnione linkami do wpisów na innych serwisach, gdzie dana firma ma swój wpis. Dlatego tak istotny jest fakt, aby wpisy w pozostałych katalogach były bardzo dobrej jakości a przede wszystkim unikalne. Dodając obrazki dobrze, aby było ich 10, ani mniej ani więcej. Liczba zbliżona do 10 będzie wprost idealna w tej opcji.

Strona koniecznie musi być zoptymalizowana pod SEO dla danych fraz. Jest to obowiązkowa czynność, bez której powyższe czynności nie mają większego znaczenia. Wskazane jest zatem dobre linkowanie wewnętrzne. Dodanie na wszystkich podstronach serwisu danych teleadresowych firmy. Dobrym sposobem jest umieszczenie ich w stopce. Muszą być one oczywiście identyczne z tymi, które zostały podane w Google Maps.

Dobrym pomysłem jest pozyskanie dla strony i wpisu w Google linków o wyglądzie, fraza a do tego lokalizacja. Taką samą czynność dobrze jest tez przeprowadzić dla wpisów w innych katalogach. Dobrym pomysłem jest umieszczenie linku do danego wpisu w Google Maps, w profilu danej firmy. W takiego rodzaju profilu można też posiadać linki do innych wpisów. Należy przejść przez ciąg typu: Moje konto-> O mnie-> Edycja-> Polecane linki-> Dodajemy nowe linki.

Kiedy już wpis zostanie dodany, przychodzi czas na dodawanie komentarzy. Przede wszystkim pamiętaj o ich naturalności, nie pisz wszystkich naraz, i rozplanuj je sobie na tydzień, czy też miesiąc. Koniecznie trzeba pamiętać o zmienianiu kont, chodzi bowiem o IP, z którego komentujesz. Pamiętaj o czyszczeniu ciasteczek po dodaniu każdego komentarza.

Ostatnią sprawą, z którą należy bardzo uważać jest wejście w zakładkę Moje Mapy i stworzenie mapki, na której zaznaczona zostaje siedziba firmy. Otrzymany link koniecznie trzeba zaindeksować w Google. Dobrym pomysłem jest podlinkowanie go z profilu danej firmy. Metoda ta działa po woli, ale efekt końcowy zadowoli każdego.

w oparciu o doświadczenie, fora internetowe i informacje Google.

COMMENTS (16)

  1. Ciekawie opisane i dość tematycznie. Pozycja na mapce w miastach myślę że może dać sporo potencjalnych klientów, a nasza strona wcale nie musi być w topach :)

  2. karolina
    14 grudnia 2012 o 19:14

    Czy do jednej firmy na mapach google można dopisać kilka stron internetowych?

    nie można

  3. W Google AdWords chodzi przede wszystkim o efekty. Już od chwili przygotowania pierwszej reklamy należy wiedzieć, jakie są cele kampanii reklamowej i co ma być miarą sukcesu. Chcesz zwiększyć natężenie ruchu w witrynie? A może uzyskać wzrost sprzedaży, liczby konwersji lub zwrotu z inwestycji (ROI)? Czy też umocnić świadomość marki wśród klientów? Kampanie reklamowe są jak płatki śniegu: nigdy nie są identyczne, ale są podobne pod wieloma względami – jak np. cele. Wybierz poniżej własne cele, a podpowiemy Ci, jakie dane najlepiej będzie śledzić.

  4. czyli samo wpisanie się do Maps nic nie da jeśli takiego wpisu odpowiednio nie wypozycjonujemy przez linki?

  5. Po zakończeniu pracy na tej zakładce zawsze należy zapisać zmiany. Na tej zakładce jest też dostępna opcja „Usuń pozycję Strona”, która pozwoli Wam na trwałe usunięcie całej strony – jeśli nie jesteście zadowoleni z wyboru kategorii, lub po prostu nie chcecie dalej jej prowadzić.

  6. Prędzej czy później katalogi branżowe i tak zrobią swoje. Wyniki mapek Google też czasami się pojawiają, a czasem nie.

  7. Jak dla mnie problemem jest, że wpis i fraza pozycjonowana na mapce jest wyżej niż docelowa strona. Szkoda, że nie da się tego zamienić.

  8. Czy do jednej firmy na mapach google można dopisać kilka stron internetowych?

  9. Faktycznie ciekawy artykuł choć mógłby być troszkę skompresowany :)

  10. bardzo ciekawy opis choć troszkę przydługi 😉
    osobiscie uwazam ze mapy sa bardzo czesto pomijane przez firmy, a rezultaty z map to naprawde ogromna szansa na promocje naszych firm!

  11. Dziękuję za wpis i doceniam wkład włożony w jego przygotowanie. Sporo z tej wiedzy z powodzeniem już wykorzystałem, jednak mam kilka wątpliwości, za których rozwianie będę ogromnie wdzięczny.

    1. Jak wygląda sprawa z polem „Firma/organizacja:” , czy wpisywać np „Nazwa firmy” -serwis telefonów komórkowych, akcesoria do telefonów ?

    2. zakładka „Dodatkowe szczegóły” – tu jest sporo możliwości dodania słów kluczowych np: „Serwis tabletów”:”tak” czy to ma jakieś znacznie, ujemne bądź dodatnie ?

    3. Jak wygląda sprawa z dodaniem 2 firm, które działają pod jednym adresem i tym samym numerem telefonu (w drugiej można dodać komórkowy numer, ale czy to nie będzie miało negatywnego wpływu)

    4. Czy „staż” wpisu w google miejsca ma istotny wpływ na pozycję ?

    5. Jak ma się google lokalnie, google+ i google miejsca do siebie

    6. Czy KML ma coś wspólnego z schema.org

    Z góry dziękuje i Pozdrawiam

  12. „wygenerowanie specjalnego pliku KML” a co to takiego ? To nie pomylka, nie mialo byc XML?

    1. Chodzi o plik KML.
      KML czyli Keyhole Markup Language – służy do wyświetlania danych geograficznych w programie Google Earth oraz serwisie Google Maps.
      (źródło: http://gisdiary.wordpress.com/2009/04/05/interaktywny-sampler-kml/ ), więcej

  13. Publiker w wersji 3.x ma opcję dodawania adresów firmy do tzw. seokatalogów, co znacznie zwiększa szanse wypozycjonowania na mapce google. Moim zdaniem razem z deathbycaptcha jest to dobre narzędzie do pozycjonowania mapek.

  14. Bardzo fajnie wszystko opisane.

  15. „Na początek należy wybrać dwa lub trzy słowa kluczowe właściwe dla wpisu.”

    Często dla klientów to „mission imposible” – no jak to, tylko 3 słowa kluczowe? Niestety spora część chciała by efekt w tydzień, góra miesiąc, najlepiej na 44 frazy 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

mautic is open source marketing automation
Ile byłbyś skłonny zainwestować, aby Twoja firma zwielokrotniła dochody?
obecność w Google jest jak generator klientów

Kliknij TAK, aby zobaczyć:

  • co mogę dla Ciebie zrobić
  • ile na tym zarobisz
  • kiedy osiągniesz efekt
  • i jakie będziesz mieć z tego korzyści

Oferuję Ci 7 lat mojego doświadczenia w marketingu internetowym i sprzedaży. Podaj adres swojej strony i kontakt, a przedstawię Ci możliwości rozwojowe Twojej firmy z punktu widzenia SEO.

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 24h
Dziękuję