Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem SEO ?

Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem SEO ?

Jeśli pozycjonujesz strony internetowe, albo nawet jeśli nie zajmujesz się pozycjonowaniem, ale chcesz żeby strony była wyżej w wynikach wyszukiwania pierwszym krokiem ku wzniesieniu jej na wyższe pozycje jest optymalizacja.

Dobrze zoptymalizowana strona nie tylko pozwala na (często dużo) łatwiejsze pozycjonowanie, ale także sama jej optymalizacja może podnieść Twoją stronę nawet do pierwszej dziesiątki pod warunkiem małej konkurencyjności frazy.

Zatem jakie elementy składają się na optymalizację strony ?

  • Optymalizacja adresów URL
  • Optymalizacja prędkości ładowania strony
  • Optymalizacja Meta Tagów i znaczników nagłówkowych i treści
  • Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Optymalizacja adresów URL

Jaką strukturę powinien mieć adres URL, aby był jak najlepszy dla Google ? Istnieje kilka najczęściej występujących struktur adresów, np:

  1. domena.pl/index.php?catid=4&artid=227
  2. domena.pl/index.php/kategoria/nazwa-wpisu-lub-produktu
  3. domena.pl/produkt,id44.html

Jak zoptymalizować stronę - adresy URLPierwszego adresu nawet nie rozważamy, posiada w strukturze parametry którą mogą tworzyć duplikaty strony. Jeśli adres posiada w swojej strukturze znak ‚?’ prawdopodobnie jest do zmiany. Drugi adres jest dużo lepszy, ale wciąż powoduje ryzyko duplikowanej treści na przykład kiedy dany wpis/produkt będzie znajdował się w dwóch kategoriach. Tzn. że ten sam tekst będzie znajdował się pod adresem domena.pl/kategoria1/wpis oraz domena.pl/kategoria2/wpis

Korzystając z 3 struktury unikniesz ryzyka duplikatu wewnętrznego, dzięki temu, że każdy artykuł posiada swój własny unikalny adres niezależnie od tego w ilu kategoria i pod jakimi tagami można go znaleźć. Generalnie zasada jest taka, że im mniej  / (slashów) w adresie tym jest lepszy, dlatego korzystaj z mod rewrite pliku .htaccess i postaraj się jak najbardziej skrócić swój adres URL.

Optymalizacja prędkości ładowania strony

Optymalizacja stron - Page Speed, PrzemekBednarz.plZgodnie z wytycznymi Google dla stron prędkość ładowania powinna wynosić nie mniej niż 90/100. Prędkość możesz sprawdzić na stronie Google Page Speed lub skorzystać z wtyczki FireFoxa, która dodatkowo zwraca komunikaty (jak na załączonym obrazku) dla elementów, które powinny zostać poprawione.

Najczęstsze błędy z jakimi się spotykam podczas optymalizacji stron to:

1. Włączenie cachingu dla strony. Czyli ustawienie informacji na przeglądarki o tym, aby przechowywała wszystkie pliki .js i obrazki w swojej pamięci podręcznej przez np. tydzień. Jest to parametr, który się ustawia w pliku .htaccess

2. Optymalizacja plików .css i .js. Po pierwsze chodzi o połączenie plików stylów w jak najmniejszą ilość plików. Czyli zamiast trzymać 10 plików ze stylami dla poszczególnych elementów strony, należy połączyć je (jeśli jest to możliwe) nawet w 1 plik. Podobnie z plikami JavaScript. Dzięki temu zamiast odpytywać serwer 10 lub więcej razy, aby otrzymać pliki stylów zostanie wysłane tylko jedno zapytanie. Im mniej zapytań, tym strona będzie ładowała się szybciej.

3. Optymalizacja obrazków.

  • Obrazki powinny być skompresowane, aby zajmowały jak najmniej miejsca na serwerze,
  • każdy z nich powinien mieć zdefiniowane rozmiary, aby serwer nie musiał ich ustalać przy każdym uruchomieniu strony,
  • ich rozmiar na stronie powinien odpowiadać rzeczywistemu rozmiarowi na serwerze. Spotykałem się z przypadkami kiedy dużemu obrazkowi definiowano dużo mniejsze rozmiary poprzez atrybuty width i height. Strona zwalnia ponieważ kiedy ktoś ją odwiedzi, obrazek i tak musi zostać najpierw pobrany w całości (w dużym rozmiarze), następnie przerenderowany na mniejszy rozmiar i dopiero wyświetlony na stronie. Nic zatem nie zyskujesz, oprócz gorszej jakości wyświetlanego zdjęcia.

W celu zapoznania się z komunikatami Google Page Speed polecam zapoznanie się z dokumentacją po lewej stronie tutaj.

Optymalizacja Meta Tagów i znaczników nagłówkowych

Ten punkt jest chyba jasny dla każdego, jeśli chcesz wypozycjonować stronę na dowolną frazę, powinna się (ta) fraza znaleźć w tagach: title, keyword, description, h1, w treści strony, a nawet w adresie URL.

Jeśli piszesz artykuł, po jego zakończeniu dobrze zastanowić się na jakie pytania on odpowiada i za pomocą narzędzia Google Keyword Tool doprać najbardziej poszukiwaną frazę, a następnie umieścić ją we wszystkich możliwych miejscach.

 

Uwaga: Umieszczenie frazy/słowa kluczowego we wszystkich możliwych miejscach nie oznacza ‚spamowania’ artykułu tą frazą. Jeśli fraza znajdzie się raz we wszystkich tagach, znaczniku h1, adresie i 1 raz w artykule – zupełnie wystarczy.

Ciekawym narzędziem jest wtyczka SEO Doctor do Firefoxa. Mało zaawansowana, ale zwraca informacje o błędach tam gdzie powinna 😉

Optymalizacja MetaTagów i Treści - SEO Doctor

Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne to temat rzeka w zależności od tego co chcesz osiągnąć. Nie zagłębiając się zbytnio w przepływ mocy linku i kontrolę nad Page Rank strony jest kilka zasad, łatwych do wdrożenia, którymi warto się kierować.

  • Do każdej strony serwisu powinieneś móc dotrzeć za pomocą co najwyżej 3 klików myszką. Nawet przy wielkich serwisach można ten problem rozwiązać za pomocą mapy strony.
  • Strona powinna posiadać mapę strony, niezależnie od wielkości serwisu. Mapa strony zawsze jest mile widziana i zwiększa szansę zaindeksowania się wszystkich stron. Mapa powinna znajdować się pod adresem domena.pl/sitemap.xml. Do stworzenia mapy dla swojej strony możesz posłużyć się tym narzędziem.
  • Strona powinna posiadać klikalne logo, które przekierowuje na stronę główną. Taka jest dobra praktyka, użytkownicy mogą czuć się sfrustrowani bez tego, mogło by się wydawać mało znaczącego elementu. Zawróć uwagę, że już praktycznie nie ma stron, które by nie posiadały klikalnego loga, dlatego każdy jest przyzwyczajony, że jeśli kliknie ten obrazek w górnym lewym rogu ekranu przeniesie się na stronę główną.
  • Menu. Unikaj menu w technologii flash, oraz staraj się używać mocinejszych linków tekstowych zamiast słabszych obrazkowych.
  • Umożliw robotom wejście do każdej podstrony serwisu (robots.txt i tag na stronie content=”index,follow)
  • Pamiętaj też żeby na stronie nie znajdowało się za dużo linków prowadzących do wnętrza (najczęściej ograniczam do 100 linków), jak i na zewnątrz serwisu (jak najmniej, nie mniej niż 1 – strona powinna także odsyłać robota Google dalej).

Dodatkowo możesz zwrócić uwagę na walidację strony dzięki walidatorowi konsorcjum w3c, zobaczyć jak google widzi Twoją stronę, oraz sprawdzić czy strona jest dobrze wyświetlana we wszystkich przeglądarkach.

To 4 najważniejsze punkty optymalizacji, sprawdź swoją stronę i wprowadź konieczne zmiany już teraz 😉

COMMENTS (20)

  1. Jak sprawdzić szybkość ładowania strony bo wydaje mi sie że moja jest przeciążona???

  2. Witam. Da się jakimś poleceniem zmienić chmod na 777 dla wszystkich możliwych plików?

  3. Witam,

    Czy ktoś z Was testował nową usługę Googla Page Speed Service?
    Jako usługę lub poprzez moduł instalowany na serwerze Apache.

  4. teraz pojawiły się jeszcze mikroformaty które dają google podpowiedzi o czym jest dana strona (np. przepis na zupe). Jeden z nich pozwala na nadanie autora i jeśli autor jest połączony z G+ pojawi się jego zdjęcie zwiększając przestrzeń zajmowaną przez link w SERP.

  5. Bardzo przydatne informacje, dzięki za ten wartościowy wpis! Już wykorzystuję :)

  6. Połącz swoje pliki JS. Mniejsza liczba plików, daje w rezultacie mniejszą liczbę żądań i szybsze ładowanie strony.

  7. Ja kombinowałem wczoraj chyba dwie godziny i nie chciało ruszyć. Wstawiałem wszystkie możliwe kombinacje jakie znalazłem. Pod koniec wyszło na to że serwer ma zmodyfikowany Apache i trochę inaczej trzeba, to znaczy inne komendy mają 😀
    Napisałem do HelpDesk wczoraj od razu i dzisiaj dostałem odpowiedź. Podali wszystko co i jak i teraz działa jak powinno :) Tak więc jeśli coś nie chce działać może warto napisać do HD gdyż czasami zmodyfikują komendy na własne potrzeby a potem klient bez tej wiedzy nie ma szans sam tego zrobić. Teraz wszystkie pliki jpg, png z drogerii FROCUS są cachowane :)

  8. Po sprawdzeniu swojej strony uzyskałem wynik 98/100 lub 99/100. Czy komuś udało się uzyskać wynik 100/100? Jest to w ogóle możliwe?

  9. Świetny artykuł, oby więcej takich. Przyznam że pomimo iż już od dłuższego czasu czytuję różne artykuły i fora o optymalizacji, to jednak znalazłem tutaj parę nowych i istotnych dla mnie porad.
    Pozdrawiam.

  10. kurcze – sprawdzilem i moja stronka ma predkosc 60/100 to chyba bardzo lipa :/
    musze chyba zmniejszyc obrazki …

  11. Szybkość ładowania strony wpływa na pewno na ważny parametr Google jakim jest współczynnik odrzuceń (user niecierpliwi się długim ładowaniem strony docelowej, wraca na SERP).

  12. @Misiek
    Miałem na myśli ‚nie mniej’ – tak jak napisałem.
    Nie mniej, czyli 90 lub więcej. Im ta liczba jest większa, tym strona szybciej się ładuje, a G lubi szybkie strony, a przynajmniej znacznie bardziej od tych na których załadowanie trzeba czekać kilka sekund.

    W firmie, kiedy strona ma PageSpeed 80, a optymalizacja wymagała by dużo zmian na stronie, pozostawiamy bez zmian, lub optymalizujemy te elementy, które można zrobić szybko, bez rozgrzebywania ton kodu.

  13. Napisałeś: prędkość ładowania powinna wynosić nie mniej niż 90/100.

    Chyba „nie więcej” powinno być?

  14. po przeczytaniu artykułu już wiem jak widzi moją stronę google, ale mam problem bo nie bardzo wiem jak ugryźć htaccessa by włączyć cache przeglądarki
    jak duży wpływ na pozycję strony ma prędkość wedle oceny googla rzędu 63/100?

  15. @Pawel
    wrzuć coś takiego do .htaccessa

    ExpiresActive on

    ExpiresDefault „access plus 24 hours”
    ExpiresByType image/jpg „access plus 1 months”
    ExpiresByType image/gif „access plus 1 months”
    ExpiresByType image/jpeg „access plus 1 months”
    ExpiresByType image/png „access plus 1 months”
    ExpiresByType image/x-icon „access plus 1 months”
    ExpiresByType text/css „access plus 1 months”
    ExpiresByType text/javascript „access plus 1 months”
    ExpiresByType application/javascript „access plus 1 months”
    ExpiresByType application/x-javascript „access plus 1 months”
    ExpiresByType application/x-shockwave-flash „access plus 1 months”
    ExpiresByType text/html A300

    Powinno działać ok.

  16. Pytanko dotyczące pamięci podręcznej

    Page Speed z FireBuga widzi poprawnie włączoną pamięć podręczną przeglądarki natomiast serwis online googla już nie, dlaczego skąd ta rozbieżność

    ja zrobiłem to tak:

    :Location „*.(ico|pdf|flv|jpg|jpeg|png|gif|js|css|swf)”
    Expires A2592000
    Header append Cache-Control „private, max-age=2592000”
    :Location

    dzięki
    PM

  17. @wojtek
    hmm myślałem, że całkiem składnie to napisalem:P
    mam na myśli że każda strona powinna posiadać co najmniej 1 link wychodzący.
    Jeśli jest to jakiś serwis to siłą rzeczy prędzej czy później takie linki będzie zdobywał, jeśli strona statyczna (np. firmowa) dobrze żeby miała jakiś link w stopce na zewnątrz.

  18. Witam, fajny artykuł – szczerze

    mam prośbę, czy mógłbyś wytłumaczyć dokładniej ten fragment „, jak i na zewnątrz serwisu (jak najmniej, nie mniej niż 1 – strona powinna także odsyłać robota Google dalej).”?

  19. 2 pytania:
    1. czy testowałeś jak wpływa optymalizacja czasu wczytywania strony na jej pozycję?
    2. jak nazywa się wtyczka do wyświetlana fraz, jakie wygenerowały wejścia i czy można wyświetlić ją tylko dla administratora strony?

    1. @Lexy
      1. Jeśli chodzi o dokładny wpływ, to nie odpowiem bo nie przeprowadzałem testu. To co zauważyłem to spadek PR na powolnych stronach (speed 60/100) – ale z całą pewnością nie można tego spadku przypisać tylko i wyłącznie parametrowi page speed.
      Warto zauważyć, że nawet duże serwisy jak wp.pl czy facebook.com są dobrze zoptymalizowane pod kątem page speed.
      2. Wtyczka, które używam to SEO SearchTerms2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

mautic is open source marketing automation
Ile byłbyś skłonny zainwestować, aby Twoja firma zwielokrotniła dochody?
obecność w Google jest jak generator klientów

Kliknij TAK, aby zobaczyć:

  • co mogę dla Ciebie zrobić
  • ile na tym zarobisz
  • kiedy osiągniesz efekt
  • i jakie będziesz mieć z tego korzyści

Oferuję Ci 7 lat mojego doświadczenia w marketingu internetowym i sprzedaży. Podaj adres swojej strony i kontakt, a przedstawię Ci możliwości rozwojowe Twojej firmy z punktu widzenia SEO.

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 24h
Dziękuję