Dobieranie zdjęć do prezentacji – jak zrobić to dobrze?

Dobieranie zdjęć do prezentacji – jak zrobić to dobrze?

Zdjęcie, które dobierasz do prezentacji nie jest tylko ładnym obrazkiem. Zawsze będzie istotniejsze niż umieszczone na slajdzie słowo. Sprawdź, jak dobrać zdjęcia do prezentacji, aby nie tylko urozmaiciły treść, ale i przekazały to, czego nie da się powiedzieć słowami.



Zdjęcia w prezentacji, to nie tylko dodatek pełniący funkcję ozdobną. Warto dobrze przemyśleć ich wybór, ponieważ moc, jaką niosą jest niebagatelna. Jak głosi teoria efektu wyższości 

obrazu (ang. pictorial superiority effect), pamięć obrazów osiąga znaczącą przewagę nad pamięcią odpowiadających

140992134320833500

im słów. Oznacza to mniej więcej tyle, że dobrze dobrane zdjęcie jest często bardziej istotne niż sam tekst, któremu towarzyszy. Treść zawarta w obrazie to większa trwałość w pamięci, wyższe w porównaniu z werbalnymi wskaźniki rozpoznaw

Jaki cel ma osiągnąć zdjęcie?

Wstawiając zdjęcia do swojej prezentacji, pomyśl o najważniejszym (moim zdaniem) kryterium – użyteczności. Obraz, który pojawi się na slajdzie ma osiągnąć lub co najmniej przybliżyć cel, do którego dążysz.ania i swobodnej reprodukcji materiału, to również szybsze zapamiętywanie par skojarzeń.

Jeśli więc obraz w prezentacji ma przybliżać nas do celu, warto sprecyzować, co to tak naprawdę

oznacza. Najbardziej istotną intencją, jaką dobre zdjęcie powinno realizować w prezentacji jest koncentracja uwagi. 3 sekundy – tyle mniej więcej masz czasu między kolejnymi slajdami na zyskanie zainteresowania swoich słuchaczy. Albo ci się to uda, albo “stracisz” ich definitywnie. Zupełnie jak w przypadku

ulicznego billboardu, obok którego przejeżdżasz autem. W tym krótkim czasie muszą pojawić się emocje. To one (jak mówi model AIDA) warunkują uwagę, nigdy odwrotnie. Zdjęcie budzące emocje, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, wywoła zainteresowanie. Jak znaleźć zdjęcie, które poruszy widownię?

140992134320829500

Wybierz takie, które zwróciło i twoją uwagę. Skoro je zauważyłeś, przyciągnęło twoją uwagę – istnieje prawdopodobieństwo, że podobnie stanie się z twoją widownią.
Obraz, który załączasz do slajdu powinien wzmocnić przekaz i pokazać to, o czym chcesz w tej chwili powiedzieć. Jednak odzwierciedlając zbyt dosłownie treść ze slajdu, niebezpiecznie ocierasz się o, niechcianą przecież, NUDĘ. Zamiast więc hasło “zgrany team” ilustrować licencyjnym zdjęciem grupy uśmiechniętych modeli pochylających się nad laptopem, wybierz fotografię drużyny rugby, pełnego zapracowanych mrówek mrowiska lub zespołu filharmoników… Poszukaj obrazu, który w jasny, choć nie sztampowy sposób opowie o tym, że “zgrany team”, to drużyna, która razem realizuje wyznaczony cel.
W budowaniu struktury i stylu twojej prezentacji może pomóc znalezienie fotografii o jednorodnej tematyce i kolorystyce. Bywa, że znalezienie takiej serii nie jest proste. Jednak poświęcenie dłuższej chwili na utworzenie współgrającej “kolekcji” opłaci się – twoja prezentacja będzie postrzegana jako spójna całość, a nie zbiór przypadkowych, mimo że zupełnie przyzwoitych obrazów.

Nie zapomnij o jakości

Słaba jakość zdjęć dołączanych do prezentacji może sprawić, że przekaz i uwaga twoich odbiorców stracą na mocy. Jakość zdjęć musi być bezdyskusyjna! Co to oznacza w praktyce? Mając do wyboru kilka rozdzielczości danej fotografii,

140992134320837500

zawsze pobierz tę najwyższą. Najlepiej decydować się na te od 1024 pixeli wzwyż. Mniejsza rozdzielczość oznacza mniejszą ostrość, a więc, mówiąc skrótowo – takie zdjęcia będą się gorzej prezentowały na slajdzie.

Pamiętaj o licencji

Wyszukiwanie odpowiednich zdjęć to jedna, wykorzystywanie ich zgodnie z prawem, to druga sprawa. Zasadniczo istnieją trzy źródła pobierania legalnych fotografii do swoich potrzeb: korzystanie z własnych zasobów, kupowanie zdjęć agencyjnych (z tzw. stocków) lub pobieranie obrazów objętych licencją CC (Creative Commons). Zamieszczanie zdjęć własnego autorstwa to rozwiązanie dla pasjonatów, idealne, zwłaszcza jeśli nie brak ci talentu. Zdjęcia są świetnej
Dobieranie fotografii do slajdów to niezwykle ciekawe zajęcie. Wskakujesz w świat pięknych fascynujących obrazów i szukasz. Mając za drogowskaz cel, jaki ma realizować twoje zdjęcie, pamiętając o jego dobrej jakości oraz o tym, czy wrzucając je do slajdu nie łamiesz prawa,

140992134320823400

z pewnością nie pogubisz się i znajdziesz zdjęcie, które w idealny sposób wzmocni przekaz twojej prezentacji.jakości, unikalne, a ty masz do nich prawo absolutne. Fotografie kupowane w stockach potrafią być drogie, a poza tym wcale nie dają gwarancji super jakości, o wyjątkowości nie wspominając – popularniejsze z nich potrafią pojawić się w dziesiątkach innych prezentacji, folderów, reklam. Korzystanie ze zdjęć objętych licencją Creative Commons wydaje się być najlepszym pomysłem. Dzięki serwisom takim jak compfight.com i photopin.com wyszukasz ciekawe, dobrej jakości zdjęcia na licencji CC . Pamiętaj jedynie, żeby spełnić warunki stawiane przez autora: najczęściej jest to podanie przy zdjęciu jego nazwiska. Wówczas z czystym sumieniem możesz umieścić wybrany obraz na slajdzie.

 

Autor: Piotr Bucki
Autor artykułu jest trenerem w firmie nowekompetencje.pl specjalizującej się w szkoleniach dedykowanych, audytach eksperckich i usługach doradczych z zakresu zarządzania firmą i marką, merketingu, e-commerce i HR.

COMMENTS (10)

  1. Zdjęcia kupujecie np. fotolia, czy raczej coś darmowego w necie szukacie ?

    1. To zależy od zapotrzebowania w większości przypadków można znaleźć coś darmowego, jeśli nie można wykorzystać tanie stocki np. pl.dollarphotoclub.com – wszystkie zdjęcia za $1

  2. Zdjęcia często mówią wszystko na prezentacjach, ja tez jestem za tym, żeby je dobrać odpowiednio, nawet jak zajmuje to trochę czasu!

  3. Zgadzam się, że zdjęci powinny być wysokiej jakości i przede wszystkim ciekawe. Według mnie lepsze zdjęcia to te płatne np. ze stocku lub samodzielnie zrobione bo sa dużo ciekawsze niż te ogólnodostępne czyli open content. Czytalam ostatnio na https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/40/darmowe-i-platne-zdjecia-czyli-legalne-publikowanie-w-sieci że duzo ludzi udostępnia zdjęcia bez sprawdzenia licencji to duży błąd bo jest to nielegalne i można mieć przez to problemy na drodze sądowej. Warto korzystać z banku zdjęć bo jakby nie patrzeć zdjęcia wspomagają działanie content marketigu ale trzeba pamiętać o prawach autorskich.

  4. Bardzo często zdarza mi się słyszeć, że bardzo dobrze dobieram zdjęcia do prezentacji. No i nie mam problemu z prawami autorskimi, bo nie korzystam z cudzych zdjęć. Zazwyczaj staram się skorzystać z jakichś z mojego archiwum lub po prostu robię nowe – uwielbiam to robić wiec to dla mnie żaden problem.

  5. Na moim prezentacjach zdjęcia zawsze były „z jajem”. Zawsze uważałem, że prezentacje lepiej są odbierane, gdy jest w nich element zabawy, a nie tylko sucha wiedza.

  6. Miałem okazje wertować ostatnio zasoby Internetu w poszukiwaniu właśnie zdjęć do prezentacji. No, nie łatwe zadanie, już pomijając kwestie licencji. Co drugie zdjęcie to ładniejsze, co trzecie uważam, że bardzo by pasowało do danego tematu, więc suma summarum moja prezentacja musiałaby mieć 20 stron tekstu i 500 zdjęć chyba 😀

  7. zdjęcia obowiązkowo muszą być doskonałej jakości no i oczywiście wszystko musi być w zgodzie z prawem :)

  8. Świetny artykuł- dziękuje za wskazówki!

  9. Zdjęć na licencji Cretive Commons nie można zgodnie z prawem użyć w prezentacjach komercyjnych, niestety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

mautic is open source marketing automation
Ile byłbyś skłonny zainwestować, aby Twoja firma zwielokrotniła dochody?
obecność w Google jest jak generator klientów

Kliknij TAK, aby zobaczyć:

  • co mogę dla Ciebie zrobić
  • ile na tym zarobisz
  • kiedy osiągniesz efekt
  • i jakie będziesz mieć z tego korzyści

Oferuję Ci 7 lat mojego doświadczenia w marketingu internetowym i sprzedaży. Podaj adres swojej strony i kontakt, a przedstawię Ci możliwości rozwojowe Twojej firmy z punktu widzenia SEO.

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 24h
Dziękuję